Passionista arrangeras inom ramen för VINNOVAs satsning ”Innovate Passion”. 

”Istället för att locka eller attrahera unga kvinnor till befintliga tekniska utbildningar eller yrken, vänder Innovate Passion på perspektivet och utgår ifrån unga kvinnors innovationskraft med utgångspunkt i deras intressren och passioner. 13 Innovate Passion-event har beviljats finansiering och arrangerats under 2017.”
– Vinnova

SIGMAR har haft äran att projektleda ”Innovate Passion” i Norrbotten och valde att ge projektet namnet Passionista*.

*En Passionista är en person med ett tydligt mål att satsa på sina drömmar och passioner.

passionista-branding

Hur får vi unga tjejer att bli intresserade av teknik?

Uppdragets frågeställning

I Norrbotten har projektet fokuserat på att jobba fram ett långsiktigt förhållningssätt samt ett fysiskt event med en idétävling. Projektet fick namnet Passionista – av den enkla anledning att alla som brinner för sin passion är en Passionista.

Vårt mål med Passionista var att skapa en rättvis arena för unga tjejer att delta på föreläsningar och innovations-workshop. Vi anser att teknik ska vara ett naturligt förhållningssätt och verktyg inom alla intressegrenar, inte ett vägval eller yrkesval som differentiserar. Med målet att få unga människor att upptäcka hur dom kan livnära sig på sitt intresse i framtiden. Vi vill att alla, oavsett bakgrund och intresse, ska få rätt verktyg till att förverkliga sig själv genom de erfarenheter och kunskaper man har byggt upp av drivkraften till sitt intresse.

Vad

Ett kreativt idégeneringsevent under en dag i Norrbotten.

Varför

Kläcka nya idéer kring nya yrkesområden kopplat till drömmar, passioner och teknik.

Syfte

Lyfta unga kvinnors tänk mot en högre innovationskraft.

Mål

”När eventet är slut börjar det” Passionista ska bli ett startskott till ett nytt förhållningssätt. 

Passionista-ledord
Logon

Hur når vi ut?

Vad är en Passionista? Vad är ett idéevent? Att jobba med två oetablerade och för allmänheten okända begrepp gjorde det extra viktigt att vara tydlig i kommunikationen och skapa ett starkt varumärke som syns. 

Hur får vi unga tjejer att delta på ett helt nytt event och ta till sig ett helt nytt begrepp? 

För att sprida vetskapen och innebörden av Passionista har vi jobbat på att befinna oss där vår målgrupp är. Det vill säga på sociala medier så som Instagram, Youtube och till viss del Facebook. Vi har jobbat med analoga kampanjer ute på gymnasieskolor och på den regionala UF-mässan.  

Genom samarbeta med förebilder (influencers), tjejer som lever på sina passioner, har vi kunnat skapa en definition av hur det är att ”vara en Passionista”.

Passionista_webben

Eventdagen

Den 8:e april 2017 genomfördes eventet. En inspirerande och kreativ heldag för tjejer i högstadie- och gymnasieåldern.

Förmiddagen ägnades åt föreläsningar och inspiration och deltagarna fick helt fokusera på sig själv och sitt eget intresse.

Under eftermiddagen genomfördes en idétävling. Deltagarna arbetade tillsammans i lag och fick i uppgift att korsbefrukta sina intresseområden för att tillsammans utveckla ett nytt yrke. Vid tävlingsmomentet fick deltagarna även träffa expertcoacher – dessa utgjordes av etablerade aktörer från näringsliv, forskning och föreningsliv med syftet att få reell impact i idéutvecklingen. Eventet avslutades med middag och en prisutdelning där en extern jury korade tre vinnande ideér.

”Ett genomtänkt event med bra syfte, ni gör världen till en bättre plats!”

– Deltagare, Passionista idéevent 2017.

Affischer_pasionista

Kreativa verktyg

Att arbeta med innovation och problemlösning kan vara främmande och svårt. För att underlätta processen så mycket som möjligt valde vi att ta fram pedagogiska verktyg som deltagarna fick använda som hjälpmedel under dagen.

Verktygen

De tre vinnande lagen av Passionista 2017

Läs vår projektrapport!

Vill ni läsa mer om projektet och om vinnarnas idéer kan ni ta del av vår projektrapport på issuu eller boka in ett möte med oss så berättar vi mer. The jurney has just begun!

Riksfinal i Stockholm

Den 14 november anordnade Vinnova en riksfinal för alla regioner i Sverige som har arbetat med projektet ”Innovate Passion”. Vi tog med oss de vinnande lagen från idéeventet som levande exempel på att vår metod och sätt att jobba på faktiskt fungerar.

Med 13 deltagande regioner knep Norrbotten och Passionista 2:a platsen i finalen, vilket betyder att vi får fortsatt finansiering av Vinnova för att utveckla konceptet.

Håll utkik, vi har något stort på gång!

”Passionista har utvecklat ett klockrent koncept för att skapa ett mer intressant och engagerande lärande. Det är nyhetsmässigt, kommunikativt och väcker känslor om tillhörighet.

Genom att låta influensers på Instagram och Youtube använda begreppet Passionista och berätta om sin passion, entreprenörskap och teknik finns stor potential att påverka unga tjejer att våga satsa på sina egna passioner. Det manifesteras genom de tre vinnande idéerna som tagits fram genom Passionista-metoden.”

– vinnarmotivering, riksfinal 14 november, 2017, Vinnova

Passionista arrangeras inom ramen för VINNOVAs satsning ”Innovate Passion” som i Norrbottens drivs av Region Norrbotten i samarbete med Sigmar Metodbyrå, Luleå tekniska universitet, LTU Business, Almi Företagspartner Nord, Ung företagsamhet Norrbotten, Parnes Labs och Agneta Labs. Arbetet är också en del i projektet Norrbottens Innovationsstrategi (NIS) och hur man jobbar med mötesplatser.

Vi är alltid på jakt efter spännande samarbeten och innovativa talanger. Är du en av dem?