Sunderby folkhögskolas holistiska varumärkesresa

Tillsammans med våra vänner på Oh My har vi under det senaste året arbetat med varumärkesomvandlingen för anrika Sunderby folkhögskola i Luleå.

Ett gött gäng bestående av kreatörer från båda byråerna utgjorde arbetsgruppen som gemensamt har satt tänderna i uppdraget. Sunderby folkhögskolas eminenta kommunikatör Moa Szybalsky Hjalmarstål har varit projektets nav och styrt skutan framåt för att tillslut landa tryggt i hamn för lansering under våren 2018.

Sunderby folkhögskola är en verksamhet som genomgått stora förändringar de senaste decennierna. En av Sveriges största och äldsta folkhögskolor har ett stadigt ökande kursutbud inom utbildningsdelen, där man även under senare år utvecklat sin kommersiella verksamhet med bl.a. restaurang, konferens och hotell. Likt många andra verksamhet i dagens läge står man inför samma utmaning – nämligen digitaliseringen.

För att hålla takt med tidens tand valde Sunderby folkhögskola att under 2017 sätta igång med ett omfattande kommunikationsarbete, tillspetsa varumärkets innehåll samt digitalisera sina kanaler. Byråmatchningen för uppdraget landade på Oh My tillsammans med SIGMAR. Oh My stod för hela den digitala omvandlingen från strategi till en sprillans ny webb och vi (SIGMAR) ansvarade för förankringsrocess, varumärkesplattform och grafisk identitet.

Bild: Workshop med arbetsgruppen

Sunderby folkhögskola består av drygt 60 anställda inom skola och kommersiell verksamhet. För att skapa ett långsiktigt och hållbart koncept var det av stor vikt att skapa värdskap och ambassadörskap kring platsen och varumärket. Ett visuellt yttre som alla anställda ska kunna stå bakom, enas kring och stolt vilja representera.

Detta gjordes genom en förankringsprocess där vi genomförde 11 workshopar tillsammans med Sunderby folkhögskolas alla anställda – allt från ledningsgrupp, mellanchefer och ekonomiansvariga, till vaktmästeri, lärare och kökspersonal.

Målet vid förankringsprocessens var att få en insikt i skolans unika kultur, historia och outtalade värdeord, samt att alla skulle känna att de haft samma möjlighet att få göra sin röst hörd i det gemensamma varumärke som verksamheten ska representera.

Med god insyn i verksamheten tog vi fram en fördjupad varumärkesplattform och en ny grafisk identitet som utstrålar vilka Sunderby folkhögskola är och vad de vill förmedla.

Kort och gott – processen som ligger till grund för Sunderby folkhögskolas nya varumärke är byggt inifrån, tillsammans med människorna som arbetar där. Det är ett holistiskt varumärke, vilket innebär att alla delar påverkar varandra. Man kan se det som byggklossar i det gemensamma maskineriet, där alla delar är viktiga och måste finnas på plats för att motoriken skall fungera.

Med förarbetet i ryggen skapade Oh My en digital strategi och en helt ny webb som knöt samman säcken för Sunderby folkhögskolas nya fräscha varumärke.

Vi förstår att det kliar i dina fingrar just nu. Starta ett projekt tillsammans med oss!

Fortfarande vaken?
Kontakta oss så hittar vi på nåt kul.

God morgon snygging.
Hur kan vi hjälpa dig?

God dag solstråle.
Hur kan vi hjälpa dig?

God kväll snygging.
Hur kan vi hjälpa dig?